Wiadomości
III Seminarium Ratzingerowskie - „Moralność działalności politycznej i gospodarczej”
III Seminarium Ratzingerowskie
„Moralność działalności politycznej i gospodarczej”
12 marca 2026 roku
Joseph Ratzinger/Benedykt XVI wskazywał w swoim nauczaniu na konieczność propagowania w świecie nowego humanizmu. Człowiek jako rozumna i wolna istota został stworzony przez Boga i odkupiony przez Jezusa. Nowy humanizm jest zatem kategorią teologiczną o chrystocentrycznym profilu.
Przedmiotem analiz III Seminarium Ratzingerowskiego jest Moralność działalności politycznej i gospodarczej. W nauczaniu niemieckiego teologa idea nowego humanizmu znajduje konkretne zastosowanie w sferze polityki i gospodarki. Politycy, którzy winni być ludźmi sumienia, realizują postulaty rozumowe, podnosząc poziom podmiotowości przy zachowaniu niezmiennego fundamentu prawa naturalnego. Gospodarka stanowi z kolei składową integralnego rozwoju, skłaniającego do inicjowania solidarnych – tzn. odpowiedzialnych – więzi pomiędzy jednostkami i grupami. Braterstwo w gospodarce przyczynia się do umocnienia pokoju w skali globalnej.
Zagadnienia badawcze:
- Soborowe implikacje w gospodarce i polityce (Vaticanum II)
- Rozum i wiara w polityce i gospodarce
- Pokój na kanwie komunikacji międzyludzkiej
Materiał źródłowy: Benedykt XVI, Encyklika „Caritas in veritate”, Watykan 2009
Temat nowej edycji nagrody „Ratio et Spes” (2026)
Rada Naukowa zatwierdziła temat edycji nagrody „Ratio et Spes” (2026):
„Relacja między wolnością wypowiedzi a ochroną godności osoby”
„Laickość pozytywna. Benedykt XVI o relacjach między państwem a Kościołem”.
Wydział Teologiczny UMK w Toruniu zaprasza 11 grudnia 2025r. na międzynarodową konferencję naukową pt.: „Laickość pozytywna. Benedykt XVI o relacjach między państwem a Kościołem”. W tym roku mija 20 lat od wyboru Benedykta XVI oraz od opublikowania jego pierwszej encykliki Deus caritas est. Papież w swoim nauczaniu często odnosił się do kwestii relacji między obiema społecznościami. W duchu chrześcijańskiego dualizmu religijnopolitycznego uznawał autonomię i niezależność obu wspólnot. Podkreślał jednocześnie konieczność szacunku dla wolności religijnej, która obejmuje również sferę publiczną oraz wskazywał na potrzebę współpracy państwa i Kościoła. Opisując te relacje papież używał takich określeń jak laickość pozytywna, zdrowa, otwarta. W encyklice natomiast prowadzi bardzo jasny wykład dotyczący relacji między polityką i religią w duchu tak rozumianej laickości. Konferencja ma być przypomnieniem papieskiego nauczania a przede wszystkim inspiracją w kwestii, która dziś jest niezwykle aktualna. Chcemy podjąć ważne dla tego tematu zagadnienia jak: biblijne podstawy chrześcijańskiego dualizmu religijnopolitycznego, polski model relacji między państwem a Kościołem, motywy współpracy obu społeczności, przełomowe znaczenie Soboru Watykańskiego II w rozumieniu wolności religijnej, modele państw laickich. Zagadnienia te pomogą nam zrozumieć papieską koncepcję laickości oraz odnieść ją do współczesnych realiów w Polsce, w Europie i na świecie. Więcej informacji o konferencji już wkrótce …
Organizatorzy:
- Wydział Teologiczny UMK
- Centrum Naukowe Ratzingerianum UMK
ul. Gagarina 37, 87-100 Toruń, POLAND