Kontakt ul. Gagarina 37, 87-100 Toruń, POLAND
e-mail: ratzingerianum@umk.pl

Artykuły

  1. Babiński J., Interpretacja ratyzbońskiego przemówienia Benedykta XVI, „Studia Gdańskie”, t. 24(2009), s. 85-95.
  2. Bachanek G., Europe and the Challange of Islam in the Thought of J. Ratzinger/Benedict XVI, „Studia Gdańskie”, t. 40 (2017), s. 147-158.
  3. Bachanek G., Prymat papieża w ujęciu Josepha Ratzingera, „Warszawskie Studia Teologiczne”, t. 18(2005), s. 165-178.
  4. Bachanek G., Znaczenie prawa naturalnego we współczesnym świecie według J. Ratzingera/Benedykta XVI, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne”, t. 51(2018) nr 1, s. 120-130.
  5. Backhaus K., Christus-Aesthetik. Der „Jesus” des Papstes zwischen Rekonstruktion und Realpraesenz, w: „Das Jesus-Buch des Papstes. Die Antwort der Neutestamentler”, Hg. T. Roeding, Freibug im Breisgau 2007, s. 20-29.
  6. Bębnowski D., Prawda w historiografii a ograniczenia marksizmu i postmodernizmu. Inspiracja refleksjami Josepha Ratzingera/ Benedykta XVI, „Arcana” (2020) nr 156, s. 77-86.
  7. Blanco Sarto P., Habermas y Ratzinger, un bedate para el siglo XXI. El diálogo entre la „razón secular” y la „razón teológica, „Teologia i Człowiek” 46(2019) nr 2, s. 71-91.
  8. Breuer C., Die Oekologie des Menschen. Ueberlegungen im Anschluss an die Rede von Papst Benedikt XVI. vor dem Deutschen Bundestag, w: „Neue Ansage des Glaubens. Papst Benedikt XVI. und das Projekt der Neuevangelisierung”, Hg. J. Kreiml, Regensburg 2012, s. 114-149.
  9. Brueske G., Spiel oder Anbetung? Romano Guardini und Joseph Ratzinger ueber den Sinn der Liturgie, w: „Der Logos-gemaesse Gottesdienst. Theologie der Liturgie bei Joseph Ratzinger”, Hg. R. Voderholzer, Regensburg 2009, s. 91-110.
  10. Bujak J., Przyczyny i konsekwencje rezygnacji Benedykta XVI z tytułu „Patriarcha Zachodu, „Colloquia Theologica Ottoniana” 1(2009), s. 35-56.
  11. Byrska J. M., Demokracja to „trud codzienny” a nie „wielka obietnica”. Joseph Ratzinger o demokracji, w: „W kręgu teologii Josepha Ratzingera – Benedykta XVI. Wykłady otwarte w zamiejscowym ośrodku Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego w Gliwicach (2006/2007)”, red. K. Wolsza, Opole 2008, s. 151-166.
  12. Collet G., Die Armen: aussen vor oder mitten drin? Ein missionswissenschaftlicher Blick in die kirchliche Sozialverkuendigung und in die Enzyklika „Deus caritas est”, w: „Liebe ist moeglich, und wir koennen sie tun. Kontexte und Kommentare zur Enzyklika „Deus caritas est” von Papst Benedikt XVI.”, Hg. v. G. Collet, R. Feiter, K. Gabriel, U. Schmaelzle, H. Steinkamp, Muenster 2008, s. 123-138.
  13. Czaja A., Zasadnicze elementy eklezjologii Benedykta XVI, w: „Teologiczna doniosłość pontyfikatu Benedykta XVI”, red. A. Wojtczak, Poznań 2014, s. 89-107.
  14. Dańczak A., Nadzieja zakotwiczona w Bogu. O eschatologii encykliki „Spe salvi”, t. 23(2008), s. 77-93.
  15. Dirscherl E., Die Ueberlegungen Benedikts XVI. zum Verhaeltnis von Glaube und Vernunft. Analogie und Korrelationitaet als Ermoeglichung und Beziehung, w: „Die Regensburger Vorlesung Papst Benedikts XVI im Dialog mit Wissenschaften”, Hg. Ch. Dohmen, Regensburg 2007, s. 27-37.
  16. Dola T., Jezus Chrystus w pismach J. Ratzingera – Benedykta XVI, w: „W kręgu teologii Josepha Ratzingera – Benedykta XVI. Wykłady otwarte w zamiejscowym ośrodku Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego w Gliwicach (2006/2007)”, red. K. Wolsza, Opole 2008, s. 13-24.
  17. Eckert J., Die christiliche Bruederlichkeit in der Ekklesiologie Ratzingers, w: „Papst Benedikt XVI. und die Ortodoxe Kirche. Bestandsaufnahmen, Erwartungen, Perspektiven”, Hg. K. Nikolakopoulos, St. Ottilien 2008, s. 200-213.
  18. Erbrich P., Zum Problem Schoepfung und Evolution, w: „Schoepfung und Evolution. Eine Tagung mit Papst Benedikt XVI. in Castel Gandolfo”, Hg. v. S. O. Hon, S. Wiedenhofer, Augsburg 2007, s. 65-78.
  19. Góźdź K., Istota Kościoła według Josepha Ratzingera, „Teologia w Polsce”, 11(2017) nr 1, s. 5-15.
  20. Góźdź K., Prymat według Josepha Ratzingera, „Studia Nauk Teologicznych”, t. 10(2015), s. 67-79.
  21. Guggenberger R., Der Freiheitsbegriff Joseph Ratzingers im Lichte der Enzyklika „Spe salvi”, w: „Eine Kultur der Hoffnung bauen. Papst Benedikt XVI. und die Idee guter Zukunft”, Hg. v. C. Sedmak, H. P. Gaisbauer, M. P. Teixeira, Regensburg 2013, s. 107-123.
  22. Heibl F. X., Theologische Denker als Mitarbeiter der Wahrheit. Romano Guardini und Papst Benedikt XVI., w: „Symphonie des Glaubens. Junge Muenchner Theologen im Dialog mit Joseph Ratzinger/Benedikt XVI.”, Hg. v. M. C. Hastetter, Ch. Ohly, G. Vlachonis, St. Ottilien 2007, s. 77-102.
  23. Hennecke N., Ist die Forderung von Benedikt XVI. zur „Entweltlichung” eine Absage an die Caritas und ihre vielfaeltigen Aufgaben? Wie verhalten sich die oragnisierte Caritas in Deutschland und die paepstliche Forderung zur „Entweltlichung” der Kirche zueinander?, w: „Entweltlichung der Kirche. Dimensionen eines Auftrages”, Hg. v. Ch. Ohly, A. E. Meier, Muenchen 2013, s. 122-137.
  24. Jaskóła P., Jedność Kościoła i Kościołów według J. Ratzingera – Benedykta XVI, w: „W kręgu teologii Josepha Ratzingera – Benedykta XVI. Wykłady otwarte w zamiejscowym ośrodku Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego w Gliwicach (2006/2007)”, red. K. Wolsza, Opole 2008, s. 39-52.
  25. Kaczorowski R., Liturgia i muzyka w Biblii w ujęciu Józefa Ratzingera, „Studia Gdańskie”, t. 17(2004), s. 107-117.
  26. Kluz M., The concept of renewal of the moral and social life in the teaching of the pope Benedict XVI, „Teologia i Człowiek” 50(2020) nr 2, s. 167-188.
  27. Knittel R., Anregungen zur Neuevangelisierung aus dem Rota-Ansprachen Papst Benedikt XVI., w: „Neue Ansage des Glaubens. Papst Benedikt XVI. und das Projekt der Neuevangelisierung”, Hg. J. Kreiml, Regensburg 2012, s. 150-168.
  28. Knoll A., Vernunft oder Gewalt? Gegenwaertige Monotheismuskritik im Licht der Regensburger Periode, w: „Die Regensburger Vorlesung Papst Benedikts XVI im Dialog mit Wissenschaften”, Hg. Ch. Dohmen, Regensburg 2007, s. 47-57.
  29. Kowalski M., Rola słowa Bożego w procesie pojednania człowieka z Bogiem w świetle 2 Kor 5,16-21, w: „Moc Słowa Pańskiego. Adhortacja apostolska Verbum Domini w refleksji biblijno-teologicznej”, red. Migut, A. Piwowar, Lublin 2012, s. 79-100.
  30. Kreiml J., „Gott ist unendliche Naehe”. Der Glaube an Jesus Christus in der Theologie Joseph Ratzingers, w: „Der Glaube ist fuenfach. Aspekte der Theologie Papst Benedikts XVI.”, Hg. v. G. L. Mueller, Regensburg 2007, s. 85-100.
  31. Kupczak J., Teologia encykliki Benedykta XVI „Deus caritas est”, w: „Tajemnica miłości. Refleksje na encykliką Deus caritas est Ojca Świętego Benedykta XVI”, red. A. Świerczek, Kraków 2006, s. 17-28.
  32. Kwiatkowski D., Eklezjalny wymiar głoszenia słowa Bożego w świetle adhortacji apostolskiej Benedykta XVI „Verbum Domini”, „Teologia i Człowiek” 33(2016) nr 1, s. 11-28.
  33. Kwiatkowski D., Eucharystia darem dla Kościoła i dla świata w świetle adhortacji apostolskiej Benedykta XVI „Sacramentum Caritatis”, „Teologia i Człowiek” 45(2019) nr 1, s. 11-29.
  34. Łużyński W., Chrześcijańskie braterstwo w świeckim społeczeństwie. Refleksje na podstawie nauczania Josepha Ratzingera, „Teologia i Człowiek” 45(2019) nr 1, s. 69-86.
  35. Mętlewicz K., Sakramentalny wymiar życia chrześcijańskiego w teologii Josepha Ratzingera, „Teologia i Człowiek” 51(2020) nr 3, s. 63-80.
  36. Murphy J., Joseph Ratzinger und die Liturgie. Eine theologische Annaehrung, w: „Papst Benedikt XVI. und die Liturgie”, Hg. M. Hauke, Regensburg 2014, s. 150-176.
  37. Neuner P., Joseph Ratzingers Beitrag zur Gemeinsamen Erklaerung zur Rechfertigungslehre, w: „Papst Benedikt XVI. und die Ortodoxe Kirche. Bestandsaufnahmen, Erwartungen, Perspektiven”, Hg. K. Nikolakopoulos, St. Ottilien 2008, s. 177-199.
  38. Nothelle-Wildfeuer U., Społeczeństwo obywatelskie a logika daru. Nowe akcenty nauki społecznej w „Caritas in veritate”, w: „Społeczeństwo. Gospodarka. Ekologia. Perspektywa encykliki społecznej Caritas in veritate”, red. S. Fel, M. Hałas, S. G. Raabe, Lublin 2010, s. 89-106.
  39. Ohly Ch., Deus caritas est. Die Liebe und das Kirchenrecht, w: „Symphonie des Glaubens. Junge Muenchner Theologen im Dialog mit Joseph Ratzinger/Benedikt XVI.”, Hg. v. M. C. Hastetter, Ch. Ohly, G. Vlachonis, St. Ottilien 2007, s. 103-130.
  40. Oster S., „… anwesend auf personale Weise”. Joseph Ratzinger und die Lehre von der Transsubstantiantion, w: „Der Logos-gemaesse Gottesdinst. Theologie der Liturgie bei Joseph Ratzinger”, Hg. R. Voderholzer, Regensburg 2009, s. 205-232.
  41. Pagór K., Zagadnienie prawdy w ujęciu J. Ratzingera – Benedykta XVI, w: „W kręgu teologii Josepha Ratzingera – Benedykta XVI. Wykłady otwarte w zamiejscowym ośrodku Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego w Gliwicach (2006/2007)”, red. K. Wolsza, Opole 2008, s. 71-78.
  42. Pasierb T., Zadania Kościoła w obliczu przemian politycznych w Europie w ujęciu J. Ratzingera-Benedykta XVI, w: „W kręgu teologii Josepha Ratzingera – Benedykta XVI. Wykłady otwarte w zamiejscowym ośrodku Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego w Gliwicach (2006/2007)”, red. K. Wolsza, Opole 2008, s. 129-150.
  43. Perszon J., „To jest Jego Kościół”. Boski wymiar Kościoła w eklezjologii Józefa Ratzingera, „Teologia i Człowiek” 24(2013) nr 4, s. 77-95.
  44. Porosło K., Teologia communio według kard. Josepha Ratzingera (Benedykta XVI) i pytanie o urzędy/posługi w polskim duszpasterstwie parafialnym, „Roczniki Teologiczne”, t. 62(2015) z. 8, s. 131-143.
  45. Predel G., Vorrang des Geistes. Schoepfung und Evolution in der Sicht Benedikts XVI., w: „Wo Gott ist, da ist Zukunft. Zentrale Themen im Denken von Joseph Ratzinger/Benedikt XVI.”, Hg. v. M. Berg, T. Dietrich, K. Kreutzem, A. Lampe, Freiburg 2011, s. 47-59.
  46. Rembiarz M., Rozum otwarty i jego wrogowie? Logos i rozum w argumentacji Josepha Ratzingera (Benedykta XVI), w: „W kręgu teologii Josepha Ratzingera – Benedykta XVI. Wykłady otwarte w zamiejscowym ośrodku Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego w Gliwicach (2006/2007)”, red. K. Wolsza, Opole 2008, s. 203-230.
  47. Riesner R., Das Christuszeugnis in den Jesus-Buechern des Papstes. Anmerkungen eines evangelischer Neutestamentlers, w: „Mitarbeiter der Wahrheit. Christuszeugnis und Relativismuskritik bei Joseph Ratzinger/Benedikt XVI. aus evangelischer Sicht”, Hg. Ch. Readel, Goettingen 2013, s. 67-89.
  48. Roeding T., Die Lebendigkeit des Wortes Gottes. Das Verstaendnis der Offenbarung bei Joseph Ratzinger, w: „Der Theologe Joseph Ratzinger”, Hg. v. F. Meier-Hamidi, F. Schumacher, Freiburg im Breisgau 2007, s. 12-55.
  49. Ruh U., Joseph Ratzinger – der Kritiker der Moderne, w: „Der Theologe Joseph Ratzinger”, Hg. v. F. Meier-Hamidi, F. Schumacher, Freiburg im Breisgau 2007, s. 119-128.
  50. Seweryniak H., Benedykt XVI: od teologii objawienia do projektu nowej ewangelizacji, w: „Teologiczna doniosłość pontyfikatu Benedykta XVI”, red. A. Wojtczak, Poznań 2014, s. 57-70.
  51. Sierakowski M., Metoda teologiczna papieża Benedykta XVI, w: „Niedźwiedź Biskupa Korbianina. W kręgu myśli teologicznej Benedykta XVI”, red. H. Seweryniak, K. Sitkowska, P. Artemiuk, Płock 2011, s. 75-91.
  52. Smolka B., Obraz człowieka w teologii J. Ratzingera – Benedykta XVI, w: „W kręgu teologii Josepha Ratzingera – Benedykta XVI. Wykłady otwarte w zamiejscowym ośrodku Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego w Gliwicach (2006/2007)”, red. K. Wolsza, Opole 2008, s. 79-94.
  53. Smuniewski C., Dar komunii w świetle katechez Benedykt XVI o Kościele, „Christianitas”, 47(2012), s. 172-192.
  54. Szczypiński O., Religia jako duchowy autoerotyzm czyli logocentryczna podstawa wiary? Konsekwencje osobowego rozumu absolutu w teologii J. Ratzingera, „Teologia i Człowiek” 33(2016) nr 1, s. 29-45.
  55. Szulist J., Fundamentalizm religijny zagrożeniem dla etosu społeczeństwa obywatelskiego w nauczaniu Benedykta XVI, „Studia Gdańskie”, t. 41(2017), s. 263-275.
  56. Szulist J., Jeden kapłan – jedna ofiara. Jednocząca funkcja kapłaństwa Chrystusowego w „Liście na ropoczęcie roku kapłańskiego z okazji 150. Rocznicy ‘dies natalis’ świętego proboszcza z Ars” Benedykta XVI, „Studia Gdańskie”, t. 26(2010), s. 67-82.
  57. Szulist J., Jedność jako cel zaangażowania na rzecz pokoju w orędziach Benedykta XVI na Światowy Dzień Pokoju, „Studia Pelplińskie”, t. 42, s. 333-346.
  58. Szulist J., Personalistyczne kryterium sprawiedliwości w nauczaniu Josepha Ratzingera/Benedykta XVI, w: „Sprawiedliwość i miłość społeczna. Refleksja interdyscyplinarna w 90-lecie (Archi)diecezji Katowickiej”, red. A. Wuwer, Katowice 2015, s. 113-130.
  59. Szulist J., Teologia dramatyczna jako sposób interpretacji wiary na przykładzie nauczania Benedykta XVI, „Studia Gdańskie”, t. 32, s. 155-172.
  60. Szulist J., Teologia dramatyczna jako sposób interpretacji wiary na przykładzie nauczania Benedykta XVI, „Studia Gdańskie”, t. 32(2013), s. 155-172.
  61. Szulist J., Zasada prawdy w nauczaniu społecznym Benedykta XVI, „Studia Gdańskie”, t. 42 (2018), s. 133-144.
  62. Szulist J., Babiński J.,Pojednanie jako kategoria społeczna w nauczaniu Josepha Ratzingera/Benedykta XVI, “Studia Gdańskie”, t. 49(2021), s. 179-194.
  63. Szymik J., Kościół w sercu Boga. Wybrane wątki J. Ratzingera/ Benedykta XVI eklezjologii „communio”, „Studia Gnesnensia”, t. 26(2013), s. 59-80.
  64. Vogt M., Wymowne milczenie. Komentarz do ekologicznego aspektu encykliki „Caritas in veritate”, w: „Społeczeństwo. Gospodarka. Ekologia. Perspektywa encykliki społecznej Caritas in veritate”, red. S. Fel, M. Hałas, S. G. Raabe, Lublin 2010, s. 173-190.
  65. Wichmann M., Die spontane Dynamik des Glaubens. Zum Miteinander von Amt und Laien bei Joseph Ratzinger/Papst Benedikt XVI., w: „Wo Gott ist, da ist Zukunft. Zentrale Themen im Denken von Joseph Ratzinger/Benedikt XVI.”, Hg. v. M. Berg, T. Dietrich, K. Kreutzem, A. Lampe, Freiburg 2011, s. 168-181.
  66. Wiedenhofer S., Grundzuege des Kirchenverstaendnisses von Joseph Ratzingers, w: „Kirche – Sakrament und Gemeinschaft. Zu Ekklesiologie und Oekumene bei Joseph Ratzingers”, Hg. C. Schaller, Regensburg 2011, s. 118-153.
  67. Wiedenhofer S., Politische Utopie und christliche Vollendungshoffnung. Joseph Ratzingers Auseinandersetzung mit Politischer Theologie und Befreiungstheolgie, w: „Hoffnung auf Vollendung. Zur Eschatologie von Joseph Ratzinger”, Hg. G. Nachtwei, Regensburg 2015, s. 187-245.
  68. Wielomski A., „Spe salvi” w perspektywie filozofii politycznej, w: „Benedykt XVI. Próba podsumowania pontyfikatu”, red. J. Ćwikła, Radzymin 2013, s. 17-40.
  69. Witczyk H., Stawać się „dzieckiem Boga” – mocą daną przez Słowo wcielone (J 1,10-13), w: „Moc Słowa Pańskiego. Adhortacja apostolska Verbum Domini w refleksji biblijno-teologicznej”, red. Migut, A. Piwowar, Lublin 2012, s. 101-112.
  70. Woźniak J., Benedykt XVI i nowy ruch liturgiczny, w: „Benedykt XVI i liturgia”, red. D. Brzeziński, M. Mikołajczak, J. Woźniak, Płock 2018, s. 401-419.
  71. Woźniak J., Joseph Ratzinger-Benedict XVI: “Co-Worker of the Truth” and Dissenter of Contemporary Relativism, “Teologia i Człowiek”, t. 51(2020) nr 3, s. 49-62.
  72. Woźniak J., Niezbywalność prawdy a cnota tolerancji w dialogu międzykulturowym i międzyreligijnym w pismach Josepha Ratzingera-Benedykta XVI, „Studia Gdańskie”, t. 42(2018), s. 175-187.
  73. Woźniak J., The Martyrological Dimension of Petrine Primacy in the Teachings of Joseph Ratzinger – Benedict XVI, “Studia Gdańskie”, t. 46(2020), s. 47-66.
  74. Woźniak J., The Religious Experience of the Church and the Experience of National Community in the Writings of Joseph Ratzinger-Benedict XVI, “Studia Gdańskie”, t. 44(2019), s. 165-180.
  75. Woźniak J., Trzy wielkie symbole chrzcielne Wigilii Paschalnej w nauczaniu Josepha Ratzingera-Benedykta XVI, „Teologia i Człowiek” 42(2018) nr 2, s. 103-122.
  76. Zdenkowska M.,Teoria kultury w ujęciu Josepha Ratzingera – Benedykta XVI – zarys problematyki, „Studia Gdańskie”, t. 49(2021), s. 209-223.
  77. Zatwardnicki S., Apostazja współczesnej egzegezy. Benedykt XVI o niewystarczalności metody historyczno-krytycznej, „Teologia i Człowiek” 28(2014) nr 4, s. 185-204.
  78. Zatwardnicki S., Ku teologicznemu pogłębieniu rozumienia natchnienia i interpretacji Pisma Świętego. Śladami Josepha Ratzingera (Benedykta XVI), „Studia Gdańskie”, t. 33(2013), s. 13-31.